|
Goethes
kleurenleer
|
Hier
vind je een uittreksel van een reader over de kleurenleer
van Goethe.
Lees je
deze teksten liever offline? Doneer een bedrag vanaf 5 euro
via Paypal, dan stuur ik je een ebook over Goethes kleurtheorie.
|
|
|
Op school hebben jullie
waarschijnlijk de opvattingen van Newton over kleur geleerd (alle kleuren
als gelijkwaardige delen van het witte licht, kleur als splitsing van
het witte licht). Met de kleurenleer van Newton kun je een kleurentelevisie
maken, maar kunstenaars kunnen er weinig mee. Zij kiezen meestal voor
de kleurtheorie van Goethe. Kleur doet dingen met de gevoelens van mensen.
Goethes kleurenleer maakt het mogelijk om die werkingen objectief te leren
inschatten.
Kleur
is een zintuigindruk.
Hoe je ook goochelt
met deeltjes, golven, brekingsindexen etc, het komt er toch op neer
dat kleur iets is dat JIJ waarneemt. Maar kleur is wél een
objectief gegeven. Kleur werkt niet alleen maar via de ogen: als
een blind persoon een rood kamertje in gaat, gaat zijn/haar hartslag
omhoog.
Kleur kan een (zintuiglijk waarneembare) eigenschap zijn van zowel
licht als materie. Volgens Goethe ontstaan kleuren in de wisselwerking
tussen licht en duisternis. Dit is goed waar te nemen in de atmosfeer.
Hier verschijnen kleuren als vanzelf, in hun meest vrije, natuurlijke
en immateriele vorm.
|
|
In de atmosfeer
is er een wisselwerking tussen licht en duisternis. Volgens Goethe
zie je rood als er licht achter duisternis is, en blauw als er licht
voor duisternis is. Bij een rode zonsondergang is er veel licht
achter een dikke laag stoffige en meer troebele atmosfeer.
Een blauwe lucht
zie je als er veel licht in de atmosfeer is - hier, bij ons - met
duisternis (de kosmos) daar achter. |
|
|
Kijken
door een prisma
Door
een prisma zie je een vorm van dit verschijnsel in het klein. Het
beeld van de plant wordt naar beneden getrokken, het prisma in.
Waar het donkere is naar voren geduwd, krijg je de roodrand, en
waar het donkere is weggetrokken, zie je blauw.
Let
op: alleen als de gekleurde randen elkaar raken krijg je groen (als
de lichte kanten elkaar raken). Als de donkere kanten ekaar raken
krijg je magenta (knalroze). Hierover verderop meer.
In
de menselijke constitutie is er een equivalent van licht en duisternis.
Licht
is dat wat jou doet zien, inzien, begrijpen. Bewustzijn, dus. Duisternis
is wat nog onzichtbaar is, de potentie die er leeft in je lichaam.
Wat er in je gedachtenwereld gebeurt kun je goed volgen, wat er
in je gevoel gebeurt is al minder scherpomlijnd, en wat er in je
ledematen en darmen gebeurt kun je eigenlijk alleen maar raden.
Duisternis staat hier dus niet voor ‘slecht’! Duisternis
is potentie, dat wat je aan mogelijkheden in je draagt.
|
|
Als we de kleurencirkel opvatten als een algemeen beeld van de menselijke
ziel, kom je tot het volgende beeld.
De rode kant representeert: jouw duisternis, potentie, activiteit
die zich ontplooit tegen een licht buiten je. Oftewel: eerst doen
en dan pas bewustworden.
De blauwe kant representeert: jouw licht voor de duisternis daarbuiten.
Oftewel: het leven in je eigen bewustzijn en het overdenken, beschouwen,
contempleren van de dingen. |
Maar
de kleurencirkel is pas compleet als de twee gekleurde randen elkaar raken,
zoals hieronder. Dit zie je als je door je prisma naar
een takje kijkt (links), en dus de donkere kant van de randen elkaar raken.
Rechts zie je de dat de lichte kanten van de randen elkaar raken.
Als de lichte kant
zich sluit zie je groen, en als de kleurencirkel zich over het zwart heen
sluit ontstaat er daar een helder knalroze (magenta). Het wit wordt dus
donkerder, en het zwart lichter.
|
Groen
en roze zijn dus van een andere orde dan de kleuren van de gekleurde
randen.Samen
met wit en zwart worden zij beeldkleuren genoemd
Beeldkleuren
zijn in evenwicht tussen licht en duisternis en geven ook die gevoelsindruk
(neutraal, rustig). Het zijn kleuren die geen gevoelens verbeelden,
maar iets dat dieper ligt. Ze zijn door Rudolf Steiner beeldkleuren
genoemd omdat ze beeld zijn van de ordening in vier natuurrijken:
plant, dier, mens, mineraal. |
|
Het
beeld van de geest verschijnt in de ziel, en dat is wit (het witte
licht). Het beeld van de ziel verschijnt in dat wat leeft, en dat
is roze (de basiskleur van de menselijke huid, kijk naar littekens).
Het beeld van het leven verschijnt in de dode materie, en dat is
groen (de plantenwereld). Het beeld van de dood, zoals het in de
geest verschijnt, is zwart (de aarde)
Deze constructie
is van Rudolf Steiner. Je moet dit niet zien als een bewijs van
iets, maar als een manier om over dingen na te denken. Je kunt er
belangrijke dingen uit afleiden, over de manier waarop ons bewustzijn
en onze waarnemingsprocessen functioneren. |
|
Waar
zwart en wit gaan over de licht en duisternis buiten ons (die in
ons de kleurbeleving doet ontstaan), gaan groen en magenta over
het licht en de duisternis IN ons (met behulp waarvan wij ons aktief
een voorstelling vormen over de wereld om ons heen).
Alleen al door
de kleurencirkel hierboven kun je zien dat in de menselijke ziel
geen absoluut licht of absolute duisternis voorhanden is. Net
als in de yin-yangcirkel van de Chinezen heeft het licht een kern
of essentie van duisternis (groen), en heeft de duisternis vooral
de functie van lichtdrager. |
CONTRAST
|
Er zijn geen precieze regels te geven over welke kleuren precies
wel en niet contrasteren, het is een werking die je kunt waarnemen.
Bijvoorbeeld, als je een bruinrode bakstenen muur ziet, met accenten
van grijs beton erin, dan gaan die grijze stukken blauwachtig lijken.
|
Contrastwerking kun
je gebruiken om je kleuren tot leven te wekken. Als je een echt mooi blauw
wilt hebben, kun je beter een beetje oranje door je achtergrondkleur mengen
(ik bedoel, door de stukken die niet blauw zijn) dan aan het blauw zelf
gaan sleutelen om het mooier te maken. De kleuren in je schilderij staan
nooit op zichzelf. Ze bevinden zich in relatie tot elkaar. Contrast bepaalt
de dynamiek ervan.
Het INTERVAL
Een interval is een
kleur die op geheel magische wijze ontstaat tussen twee andere kleuren
in Dit is een relatief onbekend kleurverschijnsel. Het berust (volgens
mij althans) op de menging van gekleurd licht. Kleur bestaat niet alleen
in de vorm van materie, maar ook in de vorm van licht. Als je kleur als
licht schildert, gaat het optisch ook mengen als licht.
Deze plaatjes zijn
elk met slechts 2 kleuren gemaakt (in de computer), maar als het goed
is zie je er op elk plaatje 3. Het is een vluchtig kleurverschijnsel,
en verschijnt alleen als je kleuren atmosferisch geschilderd zijn en zich
in de juiste verhouding tot elkaar bevinden. Je kunt het leren schilderen
door je kleuren atmosferisch te maken, en ze in balans te brengen. Het
makkelijkst doe je dit met een goede kwaliteit waterverf. En een goede
leraar. Klik hier voor cursusinfo
Kleur als licht, kleur als materie
Alles wat wij zien
heeft een kleur, maar kleur is geen licht, en ook geen materie. Kleur
treedt als eigenschap op van zowel licht als materie. De kleurwereld
is de brug tussen deze twee zo fundamenteel verschillende werelden. In
de germaanse sagen vind je dit gegeven terug als Bilrost, de regenboogbrug,
die de goden nodig hadden om heen en weer te reizen tussen hun eigen wereld
en de onze.
|
gekleurd licht mengt anders dan gekleurde materie. De kleuren met
een zwarte stip heb je nodig als je verf mengt. De andere kleuren
heb je nodig als je licht mengt.
Wat in licht
primaire kleuren zijn, zijn in verf secundaire kleuren - en andersom. |
Deze mengwetten,
die van het licht en die van de verf, vind je allebei in het schilderen
terug. In eerste instantie heb je natuurlijk te maken met de
wetten van de materie c.q. verf, maar als je kleuren in evenwicht zijn,
en de kans krijgen zich als licht te gaan gedragen, kunnen ze ook als
licht gaan mengen. Dan krijg je de intervalwerking (Zie hierboven). Deze
werking berust trouwens niet helemaal op het fenomeen kleur-mengt-als-licht.
Daarover meer in het ebook. Die stuur ik je toe als je een klein bedrag
overmaakt via Paypal (bepaal zelf hoeveel).
In de prismaproeven
komen deze kleuren als volgt terug: als je de regenboog met het groen
erin samendrukt, blijven alleen rood-groen-blauw over, en in het geval
van het takje, als de donkere kant van het spectrum samengedrukt wordt,
blijven de kleuren cyaan, magenta en geel over.
Voer voor meditatie,
nietwaar?
Dit gegeven wekt namelijk de indruk dat licht (zoals wij het kennen) zijn
verschijnen hier op aarde aan de materie dankt, en andersom....
Wil je er
meer over weten?
Doneer
een klein bedrag via Paypal (vanf 5 euro), en je krijgt een Ebook
toegestuurd over de kleurenleer van Goethe.
|
|
terug
naar boven
|
|