|
kleuronderzoek
Voorbehoud:
de kleurplaatjes zijn gemaakt op de standaardinstelllingen
van een Dell 19inch lcd beeldscherm.
Het kan zijn dat de kleurinstellingen van jouw scherm
nét even anders zijn. Als objectieve standaard
gelden de hieronder genoemde tubetjes aquarelverf
Wat
hieronder volgt is gebaseerd op de kleurtheorie van Goethe,
die verder uitgewerkt is door o.a. Rudolf Steiner, Liane
Collot-d'Herbois en ondergetekende. Iedere kleur verschijnt
in een bepaalde wisselwerking tussen licht en duisternis.
Rood-oranje-geel zie je bij duisternis vóór
licht, violet-blauw-turquoise verschijnt bij duisternis
achter licht. Voor
meer theorie, klik hier.
|
Prismatische
kleuren
Prismatische
kleuren, dat is: kleur als licht - regenboogkleuren, kleuren
in de atmosfeer. Kleur zoals het met behulp van licht,
lucht en water, en duisternis tot stand komt.
In
het prisma of de regenboog heeft iedere kleur zijn ideale
lichtheid of donkerte.
Deze
wordt uitgedrukt in de grijswaarde.
als
je door je oogharen naar het plaatje hierboven kijkt kun
je dat zien. Geel kun je donker maken maar dan wordt het
een soort mosterd of aardkleur - dan is het geen pure
kleur meer. Karmijn kan als pure kleur wél heel
donker zijn. Dat heeft te maken met haar plaats tussen
licht en duisternis. Geel verschijnt bij: weinig duisternis
voor een heel sterk licht; karmijn zie je bij veel duisternis
voor een zwakker licht. Turquoise: véél
licht voor duisternis, violet héél weinig
licht voor veel duisternis. Het gaat niet zozeer om de
hoeveelheden licht en duisternis op zichzelf, (als je
die uberhaupt al kunt meten), maar om het verschil ten
opzichte van elkaar. Duisternis en licht hebben elk hun
eigen 'wil', en zetten die tegenover elkaar. Als het tot
een vereniging of oplossing komt, komt het tot een bepaalde
kleur, in elke positie weer een andere kleur. Ook de dichtheid
en de hoeveelheid medium (lucht, water) speelt een rol
(zie kleurtheorie). Als je met een luchtballon
naar boven gaat wordt de lucht, het medium waarin kleur
verschijnt in het spel tussen licht en duisternis, steeds
dunner. De lucht gaat dan van ultramarijn naar paars.
Als je beneden blijft, en het wordt donkerder door dichte
bewolking, dan wordt de lucht indigo.
Ik
benoem hier eerst een aantal kleuren. Rechts
noem ik de tubetjes aquarelverf die je moet kopen om een
juiste indruk van iedere kleur te krijgen.
|
|
W&n
= Windsor en Newton.
viridiaan-groen |
viridian
green (w&n) |
geelgroen |
viridian green met w&n gamboge genuine
(w&n) |
geel |
:gamboge
genuine (w&n) |
oranje |
:cadmium
orange (w&n) |
vermiljoen |
scarlet
vermillion (w&n) |
scharlakenrood |
scarlet lake (w&n) |
karmijnrood |
alizarin
crimson (w&n) |
magenta |
Rose
madder genuine (w&n) |
roodviolet |
echtviolett
(schminke), brilliant-rotviolett (Schminke) |
blauwviolet |
brilliant-blauviolett
(schminke) - Voor combinaties met oranje: Windsor
violet (dioxazine), W&n |
ultramarijn |
French
ultramarine (w&n) |
cobaltblauw |
Kobaltblau
(schminke) |
turquoise |
helioturkis
(schmincke) |
:indigo |
:
Indigo (w&n) |
zwart |
charcoal grey (w&n) |
|
|
Vooral
bij de violetten en bij turquoise ligt e.e.a. gevoelig.
Turquoise moet (voor goede kleurstudies ) transparant
zijn en niet te groen of te blauw. Bij violet hangt
het er vanaf welke kleuren je nog meer gebruikt. KLeine
nuanceverschillen geven grote verschillen in werking.
UItproberen, dus. |
|
1
kleur is geen kleur: Prismatische kleuren zijn eigenlijk
abstracte kleuren. Levende kleur heeft, net als
een levende klank, altijd bij-tonen: andere kleuren die
er een heel klein beetje 'bijgemengd' zijn en die het
karakter ervan beinvloeden. De aquarelverven die ik hierboven
genoemd heb, zijn de meest zuivere maar wel levende benadering
van de prismatische kleuren. De goedkopere synthetische
aardolie-pigmenten zijn veel specifieker meer alleen-maar-rood,
of alleen-maar-blauw; ze hebben een eenzijdiger kleurbereik
en kunnen daardoor gemeen fel, koud en abstract aandoen.
Zo'n
beetje alle kleuren die we om ons heen zien, zijn differentiaties
of mengingen van prismatische kleuren. Materie-kleuren
bestaan uit verschillende componenten - de toon (de prismatische
kleur) is er daar maar 1 van. Voor
meer over verf- en Aardkleuren, klik hier.
licht
en duisternis
Als
je hierboven kijkt, zie je dat het rijtje blauwen van
boven af het eerst steeds donkerder wordt (tot ultramarijn),
maar daarna wordt het weer lichter. De kleur verandert
dan wel, van blauw naar paars. Als de overgang naar paars
níet komt, en het blauw wordt toch steeds donkerder,
dan gaat het via indigo naar zwart. Bij de roodrand gaat
deze overgang via het geel. Pas bij karmijnrood hebben
we een rood waar echt alle geel uit verdwenen is - karmijn
is te zien als een verdichting (richting het rode) van
magenta. Licht en duisternis is ingewikkelder dan het
lijkt, omdat licht in de kleurwereld zowel van binnenuit
als van buitenaf een rol speelt. Kleuren hebben niet alleen
een grijswaarde, maar fluctueren ook tussen groenachtige
en magenta-achtige invloeden. Dit kunnen we leren hanteren
door de beeldkleuren
(klik door naar de volgende pagina).
Licht
en duisternis zijn op zichzelf allebei onzichtbaar.
Als
we er even van uitgaan dat de objectieve werkingen van
licht en duisternis voor ons waarneembaar worden door
het wit en zwart, is het mogelijk om te onderzoeken wat
dan de eigenschappen per kleur zouden zijn. Een methode
hiervoor is ontworpen door Liane
Collot'd'Herbois. Je papier is dan een soort laboratorium-opstelling,
waarop je parameters invoert en dan al werkende erachter
komt wat het resultaat is van dit onderzoek. Het artistieke
is hierin meer een soort corrigerende of controlerende
factor (als iets er niet harmonisch uitziet, dan klopt
het waarschijnlijk niet, of is het waarschijnlijk niet
goed voor je). Houtskooloefeningen naar Collot-d'Herbois
zien er ongeveer zó uit.
|
sterk
licht |
zwak
licht |
Door
dit soort studies te maken kun je de wil of beweging (het
vormgebaar) leren aanvoelen van de afzonderlijke kleuren
(licht en duisternis worden gekoppeld aan de menselijke
constitutie: licht correspondeert met 'bewustzijn', duisternis
met 'wil'). Je kunt ermee in de kleurprocessen zelf leren
werken zonder ze te dood of stuk te maken. Eigenlijk leer
je dan werken met je eigen energie- of etherlichaam. Dat
is een gebied waarin je gezondheid in stand gehouden wordt.
Er is op basis van haar werk dan ook een therapeutische
opleiding ontstaan, die zich gespecialiseerd heeft in
het behandelen van lichamelijke ziekten d.m.v. schildertherapie.
Maar ook voor het leren kennen van de eigenschappen, vormtendenzen
en werkinggebieden van een kleur afzonderlijk is het goed
om dit soort oefeningen te doen. Voor
meer van deze plaatjes (uitwerkingen per kleur), klik
hier
Eerst
is het echter nodig om de beeldkleuren te leren kennen.
Duisternis en licht zijn geestelijke realiteiten, en komen
tot ons niet alleen door het wit en zwart, maar worden
ook gemodificeerd door de beeldkleuren roze en groen.
Klik hier voor een pagina
over beeldkleuren.
|
|
|
|