home
informatie
lezingen en workshops

contact

 
   
   
 
 
 
 
sitemap
 
 
over mijn werk
 
folders
 
kijkje in de keuken
 

lezingen

 
innerlijke ontwikkeling
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Het Verhalenspel

project van drie (of meer) lesuren voor de basisschool, groep 6t/m8

Ik laat de kinderen m'n (realistische) werk zien, en vraag of ze kaarten willen maken voor het 'verhalenspel', van die mooie en echte zoals in de betere speelgoedwinkel. Ik laat ze werken met de oude, realistische techniek van de onderschildering. Dat zijn in feite trucs om een 'echt' schilderij te maken - het maakt schilderen makkelijker omdat het werk wordt opgesplitst in overzichtelijke porties - eerst de voorstelling alleen in zwart-wit (of bruin/wit, groen/wit), daarna doen we pas de kleuren. Bovendien worden kleuren vanzelf natuurlijk en mooi als er de juiste contrastkleur onderzit (portretten doen we dus eerst in groen). Ook geef ik trucs voor het schilderen van ogen, monden of haar. Doordat we relatief veel tijd (twee lesuren) aan één schilderij besteden wordt het ook mooi. Maar hoe zo'n kaart er ook uitziet, hij is altijd geschikt om mee te spelen.

In een derde lesuur gaan we het spel ook spelen. Dat kan individueel of in groepjes. Bijvoorbeeld: bedenk een verhaal met de kaarten die je hebt (ik heb extra kaarten, mochten er maar één per leerling gemaakt zijns). Tijdens het schilderen waren we al bezig met het bedenken van verhalen, dus ze zitten er al helemaal in. Het zien en ordenen van de kaarten triggert vanzelf het zien van verbanden oftewel verhaallijnen.

Project op maat

Iedere klas is anders, daarom is het project 'verhalenspel' een flexibel concept. Het kan worden aangepast aan wat er in andere lessen gaande is. Het spel kan gaan over persoonlijke dingen, maar ook over geschiedenis of omgangsvormen. En natuurlijk kan het worden gekoppeld aan het taalonderwijs. Het is hoe dan ook een manier om de diepere interesses van leerlingen te peilen en in de les te betrekken. .

Voor beelddenkers is dit spel een feest. Maar ook andere leerlingen worden getriggerd om hun passie aan te boren. Bovendien is het juist die combinatie van beeld- en analytisch denken die mensen 'begaafd' maakt. Het spel spreekt de kinderen aan in hun creativiteit en hun moed - je moet over je eigen oude onderschildering heen, en in de klas je verhaal terplekke verzinnen en vertellen. Ook in hun gevoel voor zingeving, want wat is nou een goed verhaal? Al deze dingen kunnen via het spel gekoppeld worden aan het taalonderwijs. Het thema van het spel kan ook gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de geschiedenisles. Of wie weet komt de klas wel tot het maken van een echt boek, een verhalenbundel.

Het project is met succes (samen met de leerkracht) uitgeprobeerd - onder enthousiaste deelname met hier en daar applaus voor een leuk of speciaal verhaal.

 

Beste leraar: als kunstenaar denk ik graag met je mee. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
 

.