project van drie (of meer)
lesuren voor de basisschool, groep 6t/m8
Ik laat de kinderen m'n
(realistische) werk zien, en vraag of ze kaarten
willen maken voor het 'verhalenspel', van die
mooie en echte zoals in de betere
speelgoedwinkel. Ik laat ze werken met de oude,
realistische techniek van de onderschildering.
Dat zijn in feite trucs om een 'echt' schilderij
te maken - het maakt schilderen makkelijker
omdat het werk wordt opgesplitst in
overzichtelijke porties - eerst de voorstelling
alleen in zwart-wit (of bruin/wit, groen/wit),
daarna doen we pas de kleuren. Bovendien worden
kleuren vanzelf natuurlijk en mooi als er de
juiste contrastkleur onderzit (portretten doen
we dus eerst in groen). Ook geef ik trucs voor
het schilderen van ogen, monden of haar. Doordat
we relatief veel tijd (twee lesuren) aan één
schilderij besteden wordt het ook mooi. Maar hoe
zo'n kaart er ook uitziet, hij is altijd
geschikt om mee te spelen.
In een derde lesuur gaan we het spel
ook spelen. Dat kan individueel of in groepjes.
Bijvoorbeeld: bedenk een verhaal met de kaarten
die je hebt (ik heb extra kaarten, mochten er
maar één per leerling gemaakt zijns). Tijdens
het schilderen waren we al bezig met het
bedenken van verhalen, dus ze zitten er al
helemaal in. Het zien
en ordenen van de kaarten triggert vanzelf het
zien van verbanden oftewel verhaallijnen.
Project op maat
Iedere klas is anders, daarom is het
project 'verhalenspel' een flexibel concept. Het
kan worden aangepast aan wat er in andere lessen
gaande is. Het spel kan gaan over persoonlijke
dingen, maar ook over geschiedenis of
omgangsvormen. En natuurlijk kan het worden
gekoppeld aan het taalonderwijs. Het is hoe dan
ook een manier om de diepere interesses van
leerlingen te peilen en in de les te betrekken.
.
Voor beelddenkers is dit spel een
feest. Maar ook andere leerlingen worden
getriggerd om hun passie aan te boren. Bovendien
is het juist die combinatie van beeld- en
analytisch denken die mensen 'begaafd' maakt.
Het spel spreekt de kinderen aan in hun
creativiteit en hun moed - je moet over je eigen
oude onderschildering heen, en in de klas je
verhaal terplekke verzinnen en vertellen. Ook in
hun gevoel voor zingeving, want wat is nou een
goed verhaal? Al deze dingen kunnen via het spel
gekoppeld worden aan het taalonderwijs. Het
thema van het spel kan ook gekoppeld worden aan
bijvoorbeeld de geschiedenisles. Of wie weet
komt de klas wel tot het maken van een echt boek
of een verhalenbundel.
Het project is met succes (samen
met de leerkracht) uitgeprobeerd - onder
enthousiaste deelname met hier en daar applaus
voor een leuk of speciaal verhaal.
|