project
van drie (of meer) lesuren voor de basisschool, groep 6t/m8
Ik laat de kinderen
m'n (realistische) werk zien, en vraag of ze kaarten willen maken
voor het 'verhalenspel', van die mooie en echte zoals in de betere
speelgoedwinkel. Ik laat ze werken met de oude, realistische techniek
van de onderschildering. Dat zijn in feite trucs om een 'echt' schilderij
te maken - het maakt schilderen makkelijker omdat het werk wordt
opgesplitst in overzichtelijke porties - eerst de voorstelling alleen
in zwart-wit (of bruin/wit, groen/wit), daarna doen we pas de kleuren.
Bovendien worden kleuren vanzelf natuurlijk en mooi als er de juiste
contrastkleur onderzit (portretten doen we dus eerst in groen).
Ook geef ik trucs voor het schilderen van ogen, monden of haar.
Doordat we relatief veel tijd (twee lesuren) aan één
schilderij besteden wordt het ook mooi. Maar hoe zo'n kaart er ook
uitziet, hij is altijd geschikt om mee te spelen.
In een derde
lesuur gaan we het spel ook spelen. Dat kan individueel of in groepjes.
Bijvoorbeeld: bedenk een verhaal met de kaarten die je hebt (ik
heb extra kaarten, mochten er maar één per leerling
gemaakt zijns). Tijdens het schilderen waren we al bezig met het
bedenken van verhalen, dus ze zitten er al helemaal in. Het
zien en ordenen van de kaarten triggert vanzelf het zien van verbanden
oftewel verhaallijnen.
Project
op maat
Iedere klas
is anders, daarom is het project 'verhalenspel' een flexibel concept.
Het kan worden aangepast aan wat er in andere lessen gaande is.
Het spel kan gaan over persoonlijke dingen, maar ook over geschiedenis
of omgangsvormen. En natuurlijk kan het worden gekoppeld aan het
taalonderwijs. Het is hoe dan ook een manier om de diepere interesses
van leerlingen te peilen en in de les te betrekken. .
Voor beelddenkers
is dit spel een feest. Maar ook andere leerlingen worden getriggerd
om hun passie aan te boren. Bovendien is het juist die combinatie
van beeld- en analytisch denken die mensen 'begaafd' maakt. Het
spel spreekt de kinderen aan in hun creativiteit en hun moed - je
moet over je eigen oude onderschildering heen, en in de klas je
verhaal terplekke verzinnen en vertellen. Ook in hun gevoel voor
zingeving, want wat is nou een goed verhaal? Al deze dingen kunnen
via het spel gekoppeld worden aan het taalonderwijs. Het thema van
het spel kan ook gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de geschiedenisles.
Of wie weet komt de klas wel tot het maken van een echt boek, een
verhalenbundel.
Het project
is met succes (samen met de leerkracht) uitgeprobeerd - onder enthousiaste
deelname met hier en daar applaus voor een leuk of speciaal verhaal.
|