Beste
bezoeker,
Ik ben een folk-kunstenaar,
hoogopgeleid (kunstadacemie, rijksacademie),
maar eigenwijs genoeg om met mijn
boerenverstand opnieuw uit te willen vinden
waar kunst eigenlijk voor bedoeld was. "Waar
voor je geld" is altijd mijn streven geweest -
kunstwerken die je, ook jaren na aankoop,
zullen blijven inspireren. Inlevend schilderen
vind ik belangrijk - ik werk in de ongeziene
ruimte en geef die al tastend vorm.
Kunst is een mediale
bezigheid, ontdekte ik, en soms werkt dat
helend. Als ik schilder verhoud ik me tot een
'geheel'. Ik geef het vorm tot ik mezelf erin
herken, als mens, als toeschouwer.
Bij werk in opdracht is dat niet anders,
alleen staat daar iemand anders z'n onderwerp
(of vraag) centraal. Daarmee te mogen werken
vind ik heel waardevol.
Portfolio
schilderijen - voor meer,
klik op een afbeelding
Naast mijn eigen werk, maak ik graag schilderijen
in opdracht. Ik hou ervan omdat je dan
eigenlijk samen met je opdrachtgever iets
maakt. Vaak is dat verbonden met een bijzonder
of dierbaar verhaal. Wat blijft is een beeld
dat altijd echter is dan een foto.
Ook écht heel leuk om te doen:
muurschilderingen
die moeiteloos integreren met een bestaand
interieur. Zodat de hele ruimte een 'lift'
krijgt. Klik
hier voor meer daarover.
Achter al mijn werk
ligt de interesse in hoe in hoe we als mensen
in elkaar zitten, hoe we waarnemen en ervaren.
Als schilder onderzoek ik dat met licht en
donker, kleur, perspectief en materiaal - en
vooral: hoe ruimte zich vormt vanuit de
bewegingen van je gevoel. En wat er in die
ruimte gebeurt.
Met wat ik leerde
werkte ik als schilder maar ook in het
sociale. We gaan om met elkaar op basis van de
beelden die we van elkaar hebben. Die zijn
vaak maar heel beperkt. Sociaal ontwerpen is
een kunstvorm op zichzelf. Bijvoorbeeld, hoe
de sfeer in een 'krachtwijk' positief te
beinvloeden. Hoe plannen en besluiten smeden
waartegen geen van de betroffenen of
deelnemers bezwaar heeft. Of co-creeren in een
situatie waar dat helemaal niet mogelijk leek.
Als sociaal ontwerper werkte ik
o.a. in het Rijksduurzaamheidsnetwerk en de
kunstenaarscooperatie OpenACTA.
Narratief onderzoek
(schrijven) deed ik met name voor de
vrijeschoolwereld (het blad Seizoener) en voor
bedrijven in de nieuwe economie. Als
kunstenaar heb je een extra laag van
bewustzijn over je werk, een vermogen om
onderzoek te doen naar de diepere lagen ervan
- dit zet ik in voor vrijeschool-pedagogen of
nieuwe ondernemers, om hun waardecreatie in
het licht te zetten - en vaak ook een stuk
onbewuste bekwaamheid. Waarde en kennis wordt
zichtbaar voor klanten, leken, ouders - en
dikwijls ook vakgenoten.
Ik streef naar het verenigen van
kunst en leven. Reproducties van mijn
schilderijen verwerkte ik in
sieraden waarin het ruimtelijke karakter
ervan nog sterker naar voren komt. In Enschede
host ik twee B&B's (kijk hier in
de yurt en hier in
de blokhut), waar mensen een unieke
leefwijze kunnen ervaren, een stukje inheemse
volkscultuur, vanuit de herinnering herschapen,
en dicht bij de (menselijke) natuur.
2024 - 2025 Exposities met Ludmilla
van der Spoel
Ludmilla en ik ontmoetten elkaar heel
kort, tijdens onze studie op de AKI.
Maar vorig jaar bleek de diepe
verwantschap tussen ons werk - een
artistieke DNA-match. De werken
spiegelen elkaar en lijken met elkaar te
communiceren. We maakten twee exposities
- 'Seelenschwester', (okt. 2024, galerie
Dede Grutzmacher, Enschede) en 'Nature
Matters 3 - Nature Mysticysm' (9 jan. t/m 17 maart
2025, De
Vrijhof, Universiteit Twente.)
.
|
|
Deze kunstwerken
maakte ik samen met Sicco Kamphuis.
Ook zijn er meerdere gezamenlijke
exposities geweest, soms aangevuld met
Jonna Balk en anderen in Diepenheim
(NL), Coesfeld (BRD) en Altenberge
(BRD).

kastje, 'woestijnlanding'
|

Altaar voor de wereldvrede
|

Altaar, closeup
|

Expositie
in Sculptura altenberge,
nov. 2017 |
|
|
Onderzoeksproject 'Wat is
Circulaire Economie?
- voor een netwerkbijeenkomst van het
Rijksduurzaamheidsnetwerk (2015)
|
Inkttekening, 150
x 300 cm, 'Wat is circulaire
economie'
Circulaire Economie is een
term uit duurzaamheidsland, vaak
bedoelt men ermee: kringlopen van
materialen (afval=grondstof) en
modulair ontwerp. In deze tekening
trek ik het begrip naar de economie
als geheel. Ook die zou je circulair
kunnen maken - of eigenlijk is ze dat
van nature, want ze vormt een geheel.
Ze is echter heel anders ingericht en
daardoor ontstaan niet alleen
vervuiling en overproductie, maar nog
veel meer problemen. Daarbij verwarren
we de begrippen 'geld' en 'waarde'.Meer
info hier
Links zie je een
ideaalsituatie, waar intrinsieke
waarde (zoals die van mensenlevens,
natuur, wetenschap, kunst) wordt
onderhouden met geld. Rechts andersom,
ofwel de situatie zoals die nu is,
waar een woekerend geldwezen juist
waarde onttrekt aan de natuur en de
reele economie.
Let op: het linker schema is ontleend
aan de economische theorie van Rudolf
Steiner, maar het is er geen
letterlijke weergave van. De tekening
is bedoeld als uitgangspunt voor een
gedachtenvorming of gesprek over
economie. Principes die hij
formuleerde zijn eenvoudig maar
revolutionair - bijvoorbeeld, dat hoe
meer we in elkaars behoeften voorzien
(in plaats van die van onszelf), hoe
beter voor de economie. Of dat
schenkgeld veel beter is voor de
economie dan koopgeld, als het
geschonken wordt aan mensen met
talent. Dat het werkt blijkt uit de
geschiedenis van o.a. Stichting
Sleipnir.
|
12-10-2014
Song for Fukushima
door Evelien Nijeboer and
Risa Takita
Performance met
schilderij, dans en ge mroviseerde
zang
See
the video
|
|
2013-2015 -
'Groeten uit Slotervaart'
Fotop-roject met de bewoners en bezoekers van
Slotervaart
Deze foto's
werden genomen tijdens
de ACTA open ateliers,
het ACTA Festival en het
Slotervaart Festival op
het Staalmanplein (sept.
2014, gefinancierd door
Stadsdeel Slotervaart)
Voor meer foto's: klik
op het beeld..
|
|
|
|
|
|
 |

|
|