In
het atelier heb ik plaatjes en dingen, die ik bewaar omdat
ze me de weg wijzen. Geen mens weet echt wat hij wil.
Maar je kunt er wel gevoel voor krijgen... kijken is een
vorm van denken. als je twee beelden naast elkaar zet,
ontstaat er iets tussenin.
|
Kunst
en leven zijn in principe tegenstrijdig, maar kunst zonder leven
is wat mij betreft de moeite niet waard. Ik heb voor mezelf nooit
echt de scheiding aangebracht tussen de kunst en het leven. Dat
ik kinderen kreeg was geen vooropgezet plan, maar terwijl ik net
zwanger was ging ik embryologie bestuderen. Het onderzoek naar
lichamelijke- en levensprocessen is in de jaren daarna altijd
een thema gebleven. Voor
meer over dit thema, klik hier Er was ook strijd: terwijl
de kinderen opgroeiden, werkte ik om als kunstenaar (individu)
te veroveren, wat mijn lichaam zo vanzelf en grotendeels buiten
mij om gedaan had (een kind op de wereld zetten). Net zolang tot
ik de processen waarin het beeld en de ruimte tot stand komen
min of meer kende en ermee had leren werken. Dat is in eerste
instantie niet iets dat het kunstenaarschap makkelijker maakt.
Het is als werken met ingewikkelde apparatuur - het vraagt bewustzijn
en overleg, en wakkerheid om de baas te blijven. Maar als dat
lukt gebeurt er iets magisch. Er zit wel een tweedeling in - twee
zielen zijn er in mijn borst. De ene zoekt het hogere, het andere,
het soort kennis dat je je alleen zelf kunt verwerven (over wat
er voorbij de grenzen van je persoonlijkheid ligt). De andere
wil hier op aarde en tussen de mensen thuis zijn, en is nog ambitieus
ook.
Ik heb een
analytische inslag - wat ik laat zien wil ik kennen. Ik moet
er persoonlijk voor in kunnen staan. Dat is eigenlijk wetenschap,
maar dan anders. Goethe
was een wetenschapper, maar dan iemand die met inhouden werkt
- ideeen en concepten als wezens met een eigen zijnsgrond -
vormen van realiteit, die een intiemere visie of ingang geven
tot de werkelijkheid dan de visie dat alleen materie een objectieve
realiteit kan zijn. De wisselwerking tussen tijd en ruimte interesseert
me. Lichamelijkheid interesseert me, het is de bodem van de
ziel, het is geweldig om te zien hoe die functioneert en tot
stand komt. De machinewereld
is ook een thema - het is een nieuw natuurrijk dat wij vanuit
onze huidige staat van zijn geschapen hebben, zoals de engelen
onze lichamelijkheid geschapen hebben, vanuit weer hun staat
van zijn....Engelen zijn niet vrij, maar mensen kunnen het worden.
Als we dat willen, tenminste - je vrijheid (lees: je verantwoordelijkheid)
kun je alleen zelf nemen. Onze manier van leren is: handelen
(in eerste instantie automatisch, onvrij), daarin fouten maken
(door gebrek aan kennis of binding met het leven), zien wat
je gedaan hebt, en dan dingen beter maken, goed maken. Vandaar
mijn compassie voor alles wat met machinaliteit te maken heeft.
Ik geloof
dat er ergens een punt is, waar het individuele en het algemeen-menselijke
samenvallen. Wat wil een mens? Eerst natuurlijk eten en slapen.
Maar daarna willen we ons leven zelf leiden en onszelf kunnen
vormgeven. Dat is een creatief proces. Niet alleen kunstenaars
zijn creatief, weet je. Al sinds de flower-power zijn we op
zoek naar de bron van onze eigen creatieve energie - vormen
genoeg: hardrock, yoga, gnostische teksten, of modernere scheppingsmythen
als de Oerknal. We willen de zin van het leven ervaren, wat
toch ook te maken heeft met "er zin in hebben". Een
individu te zijn is een voorwaarde, maar mooier is het, om als
individu universele dingen vorm te geven of te verwoorden.
Vroeger,
toen ik dit allemaal nog niet wist, dacht ik dat je daarvoor
kunstenaar moest worden. Dat ben ik dan nu - maker van kunstwerken,
kunstschilder. Ik werk met wat ik ben, weet, kan. Dat is gelukkig
iets specifieks. Ik hou van Tarkovsky, van de natuur. Ik hou
van Goethe en zijn werk. Van collega's en voorbeelden als Vermeer,
Diego Rivera, Rebecca Horn, Klimt, Friedrich, en te zien hoe
zijn hun dingen deden. Maar ook van plekken zonder "hoogcultuur",
en de schoonheid die ik bijna altijd om me heen zie. En onophoudelijk
de interesse van hoger, anders, meer - want dit is niet genoeg.
Maar men zegt, wie zoekt zal vinden.
terug
|