fotografie

of: het waarnemingsapparaat. Toen ik serieus werd, in mijn streven om voortaan alleen te werken met beeldelementen die ik ken, begon ik te werken met zwart-wit fotografie. Licht en duisternis kon ik begrijpen. De manier waarop het beeld ontstaat (foto nemen, filmpje ontwikkelen, afdrukken) vertoonde voor mij alle gelijkenis met het proces van waarnemen en herinneren.

Een foto nemen is: iets zien. Die waarneming wordt opgeslagen (op film), geprocessed (film ontwikkelen) en afgedrukt (als herinnering omhoog gehaald). In het onderbewuste verbindt een waarneming zich met allerlei andere gevoelens en associaties. Ik vond het leuk om tijdens het afdrukken dingen te veranderen, want dat gebeurt met herinneringen ook. Iedereen maakt zijn eigen verhaal van dingen. Feiten worden daarin vaak automatisch en achteloos aangepast aan de essentie van het verhaal. Hetzelfde gebeurt met allerlei opvattingen en denkbeelden (bijv."de lucht is blauw". Hoe vaak is de lucht niet grijs, paars met bruin, roze, of rood met geel? Toch zit er een ander soort kern van waarheid in het denkbeeld, dat de lucht blauw en de zon geel is. Die interferentie, tussen de ene en de andere soort waarheid, interesseert me. Voor meer over waarneming, klik hier.

Toen de digitale fotografie opkwam was ik in eerste instantie niet enthousiast. Ik werkte, als een soort alchemist, graag met echte materialen, en was al teleurgesteld toen ik het Oostduitse papier (met echt zilvernitraat) niet meer kon krijgen. Echter, toen ik met kleur leerde werken werd me duidelijk dat het beeld zelf immaterieel is. Dat maakte digitale fotografie voor mij ook toegankelijk.

Met echte materialen werken doe ik in het schilderen. Ook wat beeldbewerking betreft, heeft dat praktische voordelen. Waarnemen heeft een aktief en een passief deel, fotografie verzorgt alleen het passieve deel. Het aktieve deel van de waarneming uit zich meer in de abstracte kant van het schilderen. Op de computer kun je hier ook mee werken (digitale beeldbewerking), maar dat is minstens evenveel werk als het opzetten van een schilderij. Bovendien werk ik graag in lagen, omdat ik dan een beeld kan opbouwen vanuit bepaalde kleurwerkingen (die samenhangen met waarnemingsprocessen). Voor meer over olieverf en het werken in lagen, klik hier. Uiteindelijk is er tussen de techniek van het schilderen en de techniek van fotografie alleen een nuanceverschil.... de keuze wordt bepaald door het beoogde resultaat - of het een print of een schilderij moet worden.

terug

 

 

 

 
     

 

wat ik wil

de rol van fotografie

bronmateriaal (beelden, knipsels)

teksten en gedichten

ouder werk

over machinaliteit

over religie

onderzoek van het artistieke idioom (kleur, compositie, perspectief)