fotografie
of: het
waarnemingsapparaat. Toen ik serieus werd, in mijn streven om
voortaan alleen te werken met beeldelementen die ik ken, begon
ik te werken met zwart-wit fotografie. Licht en duisternis kon
ik begrijpen. De manier waarop het beeld ontstaat (foto nemen,
filmpje ontwikkelen, afdrukken) vertoonde voor mij alle gelijkenis
met het proces van waarnemen en herinneren.
Een foto
nemen is: iets zien. Die waarneming wordt opgeslagen (op film),
geprocessed (film ontwikkelen) en afgedrukt (als herinnering
omhoog gehaald). In het onderbewuste verbindt een waarneming
zich met allerlei andere gevoelens en associaties. Ik vond het
leuk om tijdens het afdrukken dingen te veranderen, want dat
gebeurt met herinneringen ook. Iedereen maakt zijn eigen verhaal
van dingen. Feiten worden daarin vaak automatisch en achteloos
aangepast aan de essentie van het verhaal. Hetzelfde gebeurt
met allerlei opvattingen en denkbeelden (bijv."de lucht
is blauw". Hoe vaak is de lucht niet grijs, paars met bruin,
roze, of rood met geel? Toch zit er een ander soort kern van
waarheid in het denkbeeld, dat de lucht blauw en de zon geel
is. Die interferentie, tussen de ene en de andere soort waarheid,
interesseert me. Voor meer over
waarneming, klik hier.
Toen de
digitale fotografie opkwam was ik in eerste instantie niet enthousiast.
Ik werkte, als een soort alchemist, graag met echte materialen,
en was al teleurgesteld toen ik het Oostduitse papier (met echt
zilvernitraat) niet meer kon krijgen. Echter, toen ik met kleur
leerde werken werd me duidelijk dat het beeld zelf immaterieel
is. Dat maakte digitale fotografie voor mij ook toegankelijk.
Met echte
materialen werken doe ik in het schilderen. Ook wat beeldbewerking
betreft, heeft dat praktische voordelen. Waarnemen heeft een
aktief en een passief deel, fotografie verzorgt alleen het passieve
deel. Het aktieve deel van de waarneming uit zich meer in de
abstracte kant van het schilderen. Op de computer kun je hier
ook mee werken (digitale beeldbewerking), maar dat is minstens
evenveel werk als het opzetten van een schilderij. Bovendien
werk ik graag in lagen, omdat ik dan een beeld kan opbouwen
vanuit bepaalde kleurwerkingen (die samenhangen met waarnemingsprocessen).
Voor meer over olieverf en het
werken in lagen, klik hier. Uiteindelijk is er tussen de
techniek van het schilderen en de techniek van fotografie alleen
een nuanceverschil.... de keuze wordt bepaald door het beoogde
resultaat - of het een print of een schilderij moet worden.
terug
|